/ Styl życia / Dziennik żywienia – dlaczego i kiedy warto go prowadzić?

Dziennik żywienia – dlaczego i kiedy warto go prowadzić?

Krystian Kowal / 5 sierpnia 2018 - 13:58 / Styl życia

Zdrowe odżywianie stało się w ostatnich latach bardzo modne i popularne. Większość reklam ukazuje młode, wysportowane dziewczyny lub umięśnionych mężczyzn. Takie wizerunki stały się swego rodzaju wzorem i motywacją. Stanowią przykład dla wielu osób chcących zadbać o swoje ciało i sylwetkę. Często podjęcie regularnej aktywności fizycznej i zrezygnowanie z niezdrowych elementów diety jest jednak bardzo trudne, a dla wielu zdaje się być wręcz niewykonalne. W takich przypadkach pomóc może dokładne panowanie i monitorowanie swojej diety. Można to robić miedzy innymi za pomocą dziennika żywieniowego.

Dlaczego warto prowadzić dziennik żywieniowy?

Dziennik żywieniowy może być ogromną pomocą dla osób zaczynających swoją przygodę ze zdrowym odżywianiem. Jeżeli wiec próbowałeś już wiele razy podjąć prawidłową dietę, ale poddawałeś się po kilku dniach, może to właśnie taki dziennik będzie sposobem, dzięki któremu osiągniesz wymarzony cel. Za pomocą dziennika możesz dokładnie kontrolować ilość spożywanych kalorii oraz jakość posiłków. Dzięki niemu obliczysz ile energii pochodzi z „czystej michy” i będziesz wiedział na pewno, na co możesz sobie pozwolić, na przykład podczas niedzielnego obiadu u babci.Dziennik żywienia pomoże również początkującym zrozumieć, o co właściwie chodzi w zdrowym odżywianiu. Pozwoli zdobyć i usystematyzować wiedzę na temat produktów żywieniowych, zapamiętać ile mają kalorii i jakich składników pokarmowych dostarczają. Dzięki temu będziesz w stanie w przyszłości jeść „na oko” i być pewnym, że spożywasz odpowiednią ilość kalorii i makroelementów.

Kto powinien prowadzić dziennik?

Dziennik żywienia jest idealnym rozwiązaniem dla osób, którym brakuje silnej woli i motywacji. Może pomóc osobom, które próbowały już wiele razy i nic z tego nie wyszło. Świetnie sprawdzi się także w przypadku ściśle określonych diet, takich jak np. dieta ketogeniczna lub dieta wysokowęglowodanowa. Przyda się również sportowcom, którzy muszą dostarczyć do organizmu ściśle określone ilości makroskładników, czyli białek, tłuszczy i węglowodanów.

Dziennik może być również przydatny dla diabetyków. Osoba chora na cukrzyce powinna ze szczególną starannością kontrolować spożywane składniki pokarmowe, tak aby nadmiernie nie podwyższać poziomu glukozy we krwi.

Kiedy skończyć prowadzenie dziennika?

Nie popadajmy w paranoje. Dziennika żywienia nie można prowadzić w nieskończoność. Byłoby to nudne i nużące. W skrajnych przypadkach mogłoby doprowadzić nawet do ortoreksji, Moment, kiedy należy zrezygnować z dziennika jest różny w przypadku każdego człowieka i zwykle trzeba go wyczuć indywidualnie. Jest to chwila, kiedy wiesz, ile jedzenia potrzebuje twoje ciało i ufasz samemu sobie, bo wiesz, że podążasz właściwą, zdrową drogą.

Temat dziennika żywieniowego został również opisany na portalu altruismonline.com, poświęconym zdrowemu odżywianiu

Komentarze są wyłączone

Komentarze wyłączone